گلگشتي در الطراز (3)
نويسنده: محمود ملکي (1)
قرينه هاي منفصل
1. آيه
و الغرض أنّه رخّص في سبه عند الإکراه؛ لإمکان إيقاعه بلا اعتقادٍ، کما قال تعالي "إلّا من اکره و قلبه مطمئن بالايمان. (نحل: آيه ي 106)
مقصود آن است که آن حضرت هنگام اکراه، به ناسزاي به خود اجازه داده است؛ چرا که امکان سب، بدون اعتقاد به محتواي آن، وجود دارد چنانکه خدا فرموده است: "مگر آن که به ناخواه وادار شود [که سخني خلاف ايمانش بگويد] در حالي که دلش به ايمان آرام است." (الطراز الاول: ج 1 ص 29)
2. روايات هم خانواده
3. توجه به حديث به ظاهر معارض
"أفضل الصدقة جُهدُ المقل" بالضم اي قدرته و استطاعته و لا ينافيه حديث "أفضل الصدقة ما کان عن ظهر غني" إذ لابدَّ للمتصدق من غني ما، إمّا غني النفس ثقةً بالله، أو غني المال الحاصل بيده، و الأوّل أعلي اليسارين.
"برترين صدقه جهد بينواست" يعني توان و قدرت او؛ و اين، با حديث برترين صدقه آن است که از روي توانگري باشد" منافات ندارد؛ زيرا صدقه دهنده بايد حداقل بي نيازي را داشته باشد: يا بي نيازي نفس، به خاطر اعتماد به خدا و يا بي نيازي مالي که دسترنج وي باشد؛ و اولي آسان تر است (همان: ص 305)
توجه به دانش هاي بشري در فهم معناي حديث
1. جغرافي
2. علم پزشکي
و. آگاهي از موانع فهم حديث
پرهيز از خلط لغت با اصطلاح
الاجتهاد: استفراغ الفقيه وُسعَه ليحصل له ظنُّ الحکم الشرعي.
اجتهاد نهايت تلاش فقيه است تا ظن شرعي براي او حاصل شود (همان: ج 5 ص 306).
ولي درباره ي معناي لغوي اجتهاد مي نويسد:
اجتهد في الامر: بذل وُسعَه و طاقته في طلبه ليبلغ نهايته، کتجاهد و [اجتهد] الشيء: بلغ أقصي ما يمکن منه (همان: ص 302).
آگاهي از تصحيف
1. از امام کاظم (عليه السلام) روايت شده است که فرمود: "و يجزي الغسل للجمعة کما يکون للزواج؛ کيفيت غسل جمعه همانند غسل جنابت است (روضة المتقين: ج 1ص 290). ولي نسخه هاي اين روايت، مختلف است و در برخي نسخه ها، للرواح (من لا يضحره الفقيه: ج 1 ص 112) ضبط شده است. سيد علي خان اين ضبط را تصحيف للزواج مي داند (الطراز الاول: ج 4 ص 117).
2. در روايتي چنين آمده است: "نهي أن يُدبِّحَ الرجلُ في صلاته کما يُدبِّحُ الحمارُ؛ رسول خدا نهي کرد از اينکه انسان سرش را در رکوع از پشتش پايين تر قرار دهد چنانکه الاغ چنين مي کند." سيد در اينجا تذکر مي دهد که آناني که اين حديث را يذبح يا يدبج روايت کرده اند، به تصحيف گرفتار شده اند (همان: ص 301).
منابع الطراز: غريب الحديث و غريب القرآن
غريب الحديث ابوعبيده قاسم بن سلّام، غريب الحديث ابن قتيبه، غريب الحديث خطابي، غريب الحديث هروي، غريب الحديث ابن جوزي، الفائق في الحديث، مجمع البحرين، المفردات راغب اصفهاني، النهايه ابن اثير، اصلاح المنطق، تهذيب الاسماء و اللغات نووي، صحاح اللغة، المحکم و المحيط الاعظم، المغرب، البيان و التبيين، ربيع الابرار، عروس الافراح في تلخيص المفتاح، مجمع الامثال، حياة الحيوان و بسياري ديگر از کتب حديثي، تاريخي، تراجم و تفاسير.
اما در اين ميان، وي در دانش غريب الحديث توجه ويژه به مجمع البحرين دارد. اعتماد ايشان بر مجمع البحرين چنان است که گاهي در شرح فقره اي از حديث، شرح مجمع البحرين را
بدون هيچ تغييري نقل مي کند. مثلاً در شرح "لا أرزا من فيئکم درهماً" مي نويسد: "لا أنقص منه شيئا و لا درهماً (همان: ج صفر ص 329) که همين توضيح در مجمع البحرين (مجمع البحرين: ج 1ص 183) آمده است.
نتيجه
ايشان از موانع فهم حديث آگاه است. از خلط با اصطلاح پرهيز مي کند. با کلمات مُصحَّف آشنا است. وي در «الاثر» الطراز از منابع بسياري بهره برده است. کتابهاي مفردات قرآن، غريب الحديث، لغت، کتاب هاي حديثي شيعه و سني، تاريخ، تفسير، رجال، ادل، فقه، طب و حيوان شناسي از عناوين مورد استفاده ايشان است.
پي نوشت ها:
1.دانش آموخته ي مقطع کارشناسي ارشد دانشکده علوم حديث قم.
كتابنامه:
1. قرآن کريم
2. اصول کافي، محمّد بن يعقول کليني، مترجم: محمّد باقر کمره اي، قم: اسوه، 1375ش.
3. امل الآمل، محمد بن الحسن الحر العاملي، بغداد، مکتبة الاندلس، 1385 هـ .
4. تذکرة الفقهاء، حسن بن يوسف بن مطهر اسدي علّامه حلي، تحقيق: گروه پژوهش مؤسسه آل البيت (عليه السلام)، قم: موسسة آل البيت (عليه السلام) لاحياء التراث.
5. خاتمة مستدرک الوسائل، ميرزا حسين نوري، قم، موسسة آل البيت (عليه السلام) لاحياء التراث، اول، 1414 هـ .
6. الذريعة إلي تصانيف الشيعه، شيخ آقا بزرگ تهراني، بيروت، دارالاضواء، سوم، 1403هـ .
7. روش فهم حديث، عبدالهادي مسعودي، تهران: سمت و دانشکده علوم حديث، 1384ش.
8. روضة المتقين في شرح من لا يحضره الفقيه، علّامه محمّد تقي مجلسي، تحقيق: سيد حسين موسوي کرماني و شيخ علي پناه اشتهاردي و سيد فضل الله طباطبايي، تهران: کوشانپور، 1406 هـ .
9. سير تدوين غريب الحديث، عبدالهادي مسعودي، علوم حديث، ش 13 پاييز 1378 ش.
10. شرح المختصر، سعد الدين تفتازاني، قم: دارالحکمه، 1377 ش.
11. الطراز الاول و الکناز لما عليه من لغة العرب المعول، سيد علي خان مدني شيرازي، مشهد، موسسة آل البيت (عليه السلام) لاحياء التراث، اول، 1426 هـ تا 1428 هـ .
12. الطراز لأسرار البلاغة و علوم حقائق الإعجاز، يحيي بن حمزه علوي، بيروت: مکتبة عنصريه، 1423 هـ .
13. مبلغ النظر في حکم قاصد الأربعة من مسائل السفر، سيد مهدي بحر العلوم، قم، دفتر انتشارات اسلامي وابسته به جامعه مدرسين حوزه علميه قم، اول، 1423 هـ . (در ضمن کتاب مفتاح الکرامة ج 10 از ص 333 إلي ص 435).
14. مجمع البحرين و مطلع النيرين، فخرالدين طريحي، تصحيح: سيد احمد حسيني، تهران: مرتضوي، 1416هـ .
15. مقابس الأنوار و نفائس الأسرار في أحکام النبي المختار و عترته الأطهار، شيخ اسد الله کاظمي تستري، بي جا، بي تا.
16. نبرد جمل، حسن شانه چي، قم: دليل ما، 1381ش.
17. النهاية في غريب الحديث و الاثر، مجد الدين أبي السعادات المبارک بن محمّد ابن الاثير الجزري، تحقيق: أبوعبدالرحمه صلح بن محمّد بن عويضه، بيروت، منشورات محمّد علي بيضون دارالکتب العلمية، بي تا.
منبع:نشريه حديث انديشه، شماره7